A címben szereplő kérdésre a válasz, hogy egyáltalán semmi. Ezzel rövidre is zárhatnám a témát, de azért nem ennyire egyszerű a helyzet. Minden fejlett kütyünél előfordulhat hibás termék, ez a gyártás illetve tömeggyártás egyik velejáró tényezője. A megfelelő minőségellenőrzés sem nyújt 100%-os biztonságot, ezért bárki belefuthat egy nem jól működő „hibás” készülékbe. A „kis” és „nagy” gyártók között nem csak az árcédula a különbség, minőségbeli eltérés is észlelhető, aminek a saját gyártósor megléte illetve a bérgyártás az egyik okozója. A „nagyobbak” megtehetik, hogy saját tervezésű házat készítenek, amíg a „kisebbek” egy már létezőt használnak általában.

Manapság a noname kifejezés összeforrt a kisgyártókkal tévesen, ugyanis nem egyenlő a kettő.

Mi a kisgyártó és a noname közötti különbség?

Hazai viszonyokat nézve, a kis és nagy gyártók alatt értem a magyar székhelyű cégeket, legalábbis amelyeknek van magyarországi „hivatalos” képviselete. A noname ezzel ellentétben többségében ázsiai országból érkező „ismeretlen” márkájú készülék, amelynek nincs magyar képviselete.

Noname és a problémák:

Egy ismert gyártó nem engedheti meg magának, hogy a vásárlók –felhasználók – által tapasztalt hibás termékek felett szemet hunyjon, azaz kénytelen valamilyen garanciális megoldást kínálni a hibás készülékeknél.

A kevésbé ismert kisgyártók hasonlóan az előzőhöz, nem engedhetik meg maguknak, hogy rossz készüléket forgalmazzanak.

Itt jön a képbe a magyar székhely illetve képviselet. Ugye egy Magyarországon értékesített műszaki terméknél különböző fogyasztóvédelmi előírások vannak, termékszavatosság és garancia kötelezi a forgalmazókat. Ez pluszköltséggel jár amolyan biztosítás, hogy a termék vásárlása után bizonyos időtartamig „működni” fog – persze erősen leegyszerűsítve.

Egy külföldről behozott noname készüléknél – jelenesetben okosmobil – ezek a garanciák nem érvényesíthetőek, legalábbis többségében nem működik a csere illetve javítás rész és még hatósági segítséget sem kérhetünk.

Nem vitatom, hogy egy ilyen készülék is remekül működhet mindenfajta hiba nélkül. A probléma ott kezdődik, amikor hibával találkozunk, esetleg a teljes mobil elromlik. Alapesetben ilyenkor az illetékes forgalmazó vagy szervizhez vihetjük a készülékünket, ami egy noname esetében nem lehetséges.

A beszerzési ár ténylegesen 20-30-40 százalékkal kevesebb lehet, mint egy hazai képviselettel rendelkező márka készüléke, de meghibásodás esetén főhet a fejünk. Nekem is van ismerősöm, aki így vette a telefonját és a mai napig remekül működik, de ez lutri amivel érdemes számolni. Sok esetben a kisgyártók különböző noname márkájú készülékeket hoznak forgalomba, de ezekben az esetekben a jótállásért „mint forgalmazó” felelnek, azaz „biztosítva” vagyunk.

Tipp: Ha elbizonytalanodunk egy termék vásárlása előtt, hogy melyik kategóriába tartozik, érdeklődjünk a garanciális ügyintézéssel kapcsolatban. Külföldről vásárolt készüléknél fontos a „világgarancia” megléte – hazai képviselettel -, mivel ezzel sok fejfájástól kímélhetjük meg magunkat.

Remélem tudtam segíteni!

Tetszett a bejegyzés?

Csatlakozz a kütyü tesztek blog facebook közösségéhez!