Egy korábbi cikkemben foglalkoztam a használt mobilok vásárlásával (ITT olvasható) és ott felületesen írtam a letiltásról. Mivel ez a „jelenség” csak a szolgáltatói zárral ellátott mobiloknál léphet fel, ezért megkerestem a három nagy mobilszolgáltatót, hogy milyen információkat tudnak ezzel kapcsolatosan nyújtani.
Csak a Telekom válaszolt az e-mailemre röviden (2014.02.03-án), de vártam eddig, hátha a másik két szolgáltató is elküldi állásfoglalását – sajnos ez nem történt meg.
Nézzük a jó oldalát, bár nem küldött hosszú és részletes választ a Telekom, viszont a leírásából sok minden kiderül, amelyet most összeszedtem, ezáltal „védekezhetünk” a használt mobiltelefonok vásárlásánál az esetleges átverésektől.
„A Telekom nem forgalmaz használt mobil készülékeket, így azok ellenőrzésével sem foglalkozik. Ügyfeleink a nálunk újonnan vásárolt és azután elveszített vagy ellopott készüléküket a Telekom üzletekben tilthatják le. Bárki aki valahol használt mobil készüléket vásárol, SIM kártya beillesztésével egyszerűen ellenőrizheti, letiltott-e az adott készülék. Letiltott készülékről ugyanis nem indítható hívás.” - Magyar Telekom kommunikációs igazgatósága - |
Alapvetően szűrni, csak SIM kártyával tudunk, de ezzel is csak az aktuális állapotot azaz, hogy aktív-e a készülék. Az elgondolás alapja az, hogy elveszett vagy ellopott készüléket az eredeti tulajdonos azonnal bejelenti, tehát a tiltás rögtön megtörténik. Persze a veszélye attól még fennáll, hogy csak késve jelentik be és a vásárlásnál még aktív készülék a vásárlás után kerül letiltásra.
Az eredeti ötletem, miszerint IMEI szám alapján ellenőrizzük a szolgáltatónál hibás, hiszen ha belegondolunk ennek kivitelezése jogilag aggályos. Már ha az ügyintézőnek van hozzáférése ilyen jellegű adatokhoz, azoknak a kiadása szerintem nem megoldható.
A helyzet nem egyszerű, hiszen bármennyire is alaposak vagyunk, könnyen pórul járhatunk.
Letiltották a mobilom! Mit tegyek?
Még vásárlás előtt ellenőrizzük az IMEI számok egyezését (korábbi cikkben írtam róla) illetve a SIM kártya tetsztet hajtsuk végre. Amennyiben nincs probléma, fizetésnél kössünk adásvételi szerződést, amelyben feltüntetjük a készülék állapotát, IMEI számát, tartozékokat és a vételi összeget egyúttal az eladó és a vevő adatait is (személyazonosságot igazoló azonosító szám, lakcím, teljes név). Érdemes beleírni, hogy az eladó garantálja, hogy a készülék nem kerül letiltásra.
Ezek után, ha mégis letiltják a készülékünket sajnos sok megoldás nem maradt. Eladóhelyen vásárolt készüléknél valamennyivel jobb a helyzet, mivel itt az eladó felelősséggel tartozik, tehát vélhetően becseréli a készüléket, ellenkező esetben peres úton követelhetjük vissza a vételösszeget, de ez hosszú procedúra.
Magánszemélyek közötti adásvételnél rosszabb a helyzet, mivel itt – ha csak nem jóhiszemű a másik fél – csak polgárjogi peres eljárásban próbálhatjuk visszaszerezni a vételi árat és persze kedvező bírói döntés után még kétséges, hogy a másik fél tud-e fizetni.
Nincs jól bevált trükk ezen a területen. A leleményesség és odafigyelés, a szerződés megkötése lényegesen javíthatja a helyzetünket, hiszen aki gyanítja, hogy a készülék le lesz tiltva, nemigen fog szerződést aláírni. Mindenesetre legyünk óvatosak és figyeljünk az intő jelekre. Pozitív, hogy az eladások csak nagyon kis százalékában problémásak és ez a cikk sem azért született, hogy elvegyem bárki kedvét a használt mobil vásárlásától.
A cikk a teljesség igénye nélkül készült. A blog és a cikk szerzője nem vállal felelősséget az esetlegesen felmerülő károkért. Remélem tudtam segíteni.
Tetszett a bejegyzés?
Csatlakozz a kütyü tesztek blog facebook közösségéhez! |
Utolsó kommentek