Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kütyüpletykák és a hatásaik

A leendő felhasználók egyre tudatosabban vásárolnak, a kiszemelt készülékről alaposan utánaolvasnak. Ezzel természetesen semmi probléma sincs, sőt (!) fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy mire számíthatunk a kütyüvel kapcsolatban. Az internet jó is meg rossz is. Jó mert könnyen elérhetőek az információk, de egyben rossz mivel nem feltétlenül van minden egyes vélemény mögött önzetlen jó szándék.

Nem mindenki kütyümániás, ezért a legjobb és legmegfelelőbb készülék kiválasztása érdekében a lehető legtöbb információt próbáljuk megszerezni, ami sokszor ártalmas lehet. Utóbbiak a pletykák, amik nem feltétlenül leellenőrizhető forrásból származnak, viszont hajlamosak vagyunk elhinni - a negatív vélemény jobban megmarad, mint a pozitív.

A területet két kategória osztanám. Az egyik a hivatalos, félhivatalos, amatőr tesztoldalak/blogok, ahol az esetek többségében korrekt vélemények olvashatóak hátrányuk, hogy általában egy szemszögből készülnek illetve sokszor túl specifikusak szakzsargonokkal telitűzdeltek. Reális képet tudunk ezekből a leírásokból kialakítani, már ha megértjük a tartalmát. Jómagam is ezért kezdtem el írni a Kütyü tesztek blogot, hogy egy átlagos felhasználónak érthető teszteket készítsek - persze hátrány itt is van, kevés tesztelhető kütyü kevés tesztet jelent.

A másik kategória a lényegesen veszélyesebb fórumos hozzászólások. Előnyt jelent, hogy egy esetleges gyári hiba könnyen kiderülhet, viszont a vélemények nem ellenőrizhetőek illetve rengeteg ellenérdekelt is hozzászól tényleges tapasztalat nélkül pusztán a negatív hangulatkeltésért. Ráadásul azzal a tényezővel is számolni kell, hogy az elégedetlenek sokkal könnyebben osztják meg a véleményüket, mint az elégedettek - ez az életben annyit jelent, hogy egy pozitív véleményre tíz negatív jut.

Mi számít rossznak?

0 Tovább

Mikor érdemes készülékbiztosítást kötni?

A készülékbiztosítások közül különböző fajtájú csomagok érhetőek el a havidíjas előfizetők részére a három nagy telefonszolgáltató cég közül kettőnél illetve különböző oldalak is kínálnak hasonló szolgáltatást. Sokakban felmerülhetett a kérdés, hogy érdemes-e ilyet kötni, vagyis milyen értékhatárnál hasznos a megléte. Érvek és ellenérvek csatája, az állandó fix költség, avagy az egyszeri nagy kiadás összevetése. Baleset bárkivel történhet, de erre alapozzunk? Megpróbálok segíteni.

Miért hasznos a biztosítás?

Előre nem kalkulálható esemény, azaz véletlenszerű károsodás, rongálás, lopás bekövetkeztében kártalanítja az előfizetőt - különböző feltételek szerint - ami által komoly kiadásától/veszteségétől mentesítheti a tulajt. A csomagok két kategória bonthatóak, az egyiknél a készülékben keletkezik hiba/károsodás, amely nem a garanciális feltételek alá tartozik, a másik csoport épül az előbbire, azaz csak kiegészül azzal, hogy az eltulajdonítás ellen is véd. Törés, folyadék és lopás három párosa, amiktől minden tulaj félhet és költséges kiadásokat jelenthet, ezek ellen nyújt biztonságot a biztosítás.

Mikor éri meg?

A biztosításnak van egy havidíja és rengeteg feltétele illetve káresemény vagy lopás után önrész is szükségeltetik. A havidíj és önrész mértéke a készülék újkori állapota szerinti kiskereskedelmi (eladási) ára a mértékadó, általában különböző sávos megoldásokkal kínálják a különböző verziókat. Készülék válogatja, hogy mikor éri meg és persze a felhasználó/vásárló igényei és felhasználása sem elhanyagolható.

A Telekom kínálatát vizsgáltam és a sávos elosztásból az első két kategóriával most nem foglalkoznék mivel elég egyénspecifikus. Az öt kategóriából tehát a maradék hárommal fogok foglalkozni.

Készülékár [Ft]

Legolcsóbb csomag [Ft/hó]

Legdrágább csomag [Ft/hó]

80 001 - 130 000

1190

2090

130 001 - 180 000

1790

3190

180 001 - 350 000

2190

3790

Mindenkinek a készülék vásárlását követő 60. napig van lehetősége valamelyik csomag megkötésére, és utána már nem módosítható. Lemondásra bármikor lehetőség van, de értelemszerűen az előzőből kiindulva utána már újat az adott készülékre nem köthető. A biztosítás díjának nemfizetése, tartozás vagy szolgáltató váltás (esetleg kártyás kondícióra váltás) esetében értelemszerűen megszűnik a szolgáltatás.

Érdemes 24 hónappal számolni, mivel többségében egy készülék ennyi időt tölt egy felhasználónál (a felső kategóriánál 36 hónap a reális) és az értékcsökkenés is ennyi ideig indokolja a biztosítás meglétét. Maximum 5 évre köthető.

0 Tovább

Mobil/tablet frissítéséről röviden

A készülékeink naprakész állapotához elengedhetetlen a rendszeres frissítés. Utóbbi jól hangzik, de az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy egy-egy készüléktípus esetében a gyártók csak egy bizonyos időtartamig adnak ki újabb és újabb frissítéseket az operációs rendszerhez. Ennek egyik oka, hogy az újabb rendszerfrissítések egyre magasabb hardveres követelményeket igényelnek, amelyek a régebbi elavult készülékeknél nem feltétlenül adottak illetve az új készülékek eladását próbálják ezzel is serkenteni.

A készülékeink (mobil és tablet) frissítésénél - főleg Android viszonyában - többfajta megoldás is létezik. Válogathatunk hivatalos és kevésbé hivatalos megoldások közül, amelynél utóbbi értelemszerűen garanciavesztő beavatkozásnak tekinthetnek. A hivatalos frissítés végrehajtása nem befolyásolja a garanciaidőt, viszont több esetben is találkoztam már olyan esettel, hogy a folyamat végén a készülék nem "ébredt" fel.

Frissítés megoldások:

0 Tovább

Elázott a kütyüm! Mit tegyek?

Kétfajta felhasználó létezik, akinek már elázott egyszer valamilyen készüléke, és akinek el fog ázni. Használatukból eredően könnyen "baleset" történhet, főleg notebook, mobil és táblagép esetében. Mindegyik használati cikk és rugalmas felhasználásuk miatt - nincsenek fix helyhez kötve - üdítőital, kávé és egyéb folyadékok áldozatává válhatnak. A legóvatosabb felhasználó is belefuthat egy intenzív esőbe, ahol a készüléke menthetetlenül elázik.

A folyadék mennyiségétől függően többfajta variáció létezhet.

1 Tovább

Hogyan ellenőrizzem, hogy letiltották-e a mobilom?

Egy korábbi cikkemben foglalkoztam a használt mobilok vásárlásával (ITT olvasható) és ott felületesen írtam a letiltásról. Mivel ez a "jelenség" csak a szolgáltatói zárral ellátott mobiloknál léphet fel, ezért megkerestem a három nagy mobilszolgáltatót, hogy milyen információkat tudnak ezzel kapcsolatosan nyújtani.

Csak a Telekom válaszolt az e-mailemre röviden (2014.02.03-án), de vártam eddig, hátha a másik két szolgáltató is elküldi állásfoglalását - sajnos ez nem történt meg.

Nézzük a jó oldalát, bár nem küldött hosszú és részletes választ a Telekom, viszont a leírásából sok minden kiderül, amelyet most összeszedtem, ezáltal "védekezhetünk" a használt mobiltelefonok vásárlásánál az esetleges átverésektől.

"A Telekom nem forgalmaz használt mobil készülékeket, így azok ellenőrzésével sem foglalkozik. Ügyfeleink a nálunk újonnan vásárolt és azután elveszített vagy ellopott készüléküket a Telekom üzletekben tilthatják le.

Bárki aki valahol használt mobil készüléket vásárol, SIM kártya beillesztésével egyszerűen ellenőrizheti, letiltott-e az adott készülék. Letiltott készülékről ugyanis nem indítható hívás."

- Magyar Telekom kommunikációs igazgatósága -

Alapvetően szűrni, csak SIM kártyával tudunk, de ezzel is csak az aktuális állapotot azaz, hogy aktív-e a készülék. Az elgondolás alapja az, hogy elveszett vagy ellopott készüléket az eredeti tulajdonos azonnal bejelenti, tehát a tiltás rögtön megtörténik. Persze a veszélye attól még fennáll, hogy csak késve jelentik be és a vásárlásnál még aktív készülék a vásárlás után kerül letiltásra.

0 Tovább

Gyakran ismételt kérdések

blogavatar

Számítástechnikában felmerülő kérdésekre néhány egyszerű, de hasznos válasz legyen szó mobil, tablet vagy notebookról.

Utolsó kommentek