A Facebook használata egyszerre könnyű és bonyolult furcsa kettőséget alkot. Használni könnyű beállítani nehéz és a funkcióit átlátni szinte lehetetlen, amin a folyton változó adatvédelem sem segít, főleg mivel erről nem igen tájékoztatják a felhasználókat. Ma egy jelentéktelennek tűnő funkciót fogok bemutatni ok-okozat értelmezésével, remélem ezzel segíthetek a „LIKE” gomb funkcióinak megértésében.

A LIKE azaz magyarul „tetszik” gombot általánosságban használjuk, ha egy bejegyzés, hozzászólás, kép vagy állapotot kedvelünk. Felhasználói oldalról ez egy gesztus, amely hozzászólás nélkül kifejezheti álláspontunkat. Amellett, hogy egy kifejezőeszköz, ismerőseinket is értesítjük arról, hogy nekünk mi tetszett.

Mi történik, hogyha egy oldalt „lájkolunk”?

Sokan nincsenek azzal tisztában, hogy egy felhasználó és egy oldal lájkolása nem egyenértékű. Utóbbi esetben nem csak a „tetszést” fejezzük ki, hanem egyúttal feliratkozunk az oldalra, azaz minden frissítés (megosztás) megjelenik a hírfolyamunkban.

Like szerepe a weboldalaknál

A funkció egy marketingfogás, hiszen elősegíti az oldal illetve tartalom terjedését, ami potenciális olvasók elérését teszi lehetővé. Az alap elgondolás az, hogyha egy bejegyzés tetszik, akkor az adott oldal tartalma egyezik az érdeklődéskörrel, azaz a bejegyzések megjelenítése a hírfolyamban egyszerűsíti és könnyíti a felhasználó tartalomelérését.

Szerintem két kategóriára osztható a csúnyán kifejezett „lájkvadászat”. Az egyik csoportba sorolható azok a weboldalak/blogoldalak amelyek az elismerésért a tényleges tetszésnyilvánítás érdekében használják ezt a facebookos funkciót – ide sorolom a GY.I.K. és a Kütyü tesztek blogokat is.

A másik csoport a tömeges megjelenítést alkalmazza (főleg a különböző viccoldalak), ahol a tetszés kikövetelése (a tartalom csak akkor jelenik meg stb.) egyben az oldal magas nézőszámát is eredményezi, hiszen a „tetszik” gombbal egyben az ismerőseinket is értesítjük arról, hogy „létezik” a weboldal illetve a hírfolyamunkban is innentől minden bejegyzés megjelenik. Elég csak pár ilyen oldalt kedvelni máris szinte használhatatlanná válik a hírfolyam funkció, hiszen a tömeges megjelenés miatt ismerőseink megosztásairól maradhatunk le.

A LIKE egy tömeges folyamatot indíthat el, hiszen ha az összes ismerőseink közül csak 10% hasonlóan kifejezi a tetszését az általunk kedvelt bejegyzéssel kapcsolatban egy jó piramisszerű láncfolyamat alakulhat ki, ami hihetetlen nézőszámot generálhat. Fontos itt megjegyezni, hogy a teljes káosz is így alakulhat ki a hírfolyamunkon, hiszen ismerőseink tetszésével a saját 4-5 tömegoldal kedvelésével együtt rengeteg bejegyzést eredményezhet.

Természetesen némi adatbeállítással valamennyire orvosolható ez a jelenség, de azért nem 100%-an.

Merjük használni a LIKE gombot, hiszen nekünk tartalomkészítőknek ez egy elismerés arról, hogy amit írunk az megfelelő illetve érdekes. Amennyiben zavaró a hírfolyamunkon állandóan tömegesen megjelenő bejegyzés sorozat, válasszunk ki néhány „már nem kedvelt” oldal facebookos profilját és a tetszik gombnál válasszuk ki a „mégsem tetszik” opciót, ezzel megszüntetve az adott oldal által publikált bejegyzések megjelenését a hírfolyamunkban.

Remélem ezzel a „kulisszák mögött” bejegyzéssel sikerült bemutatnom a LIKE funkcióját. Az írásom a teljesség igénye nélkül készült, pusztán általános „szabad szájú” megfogalmazást tartalmaz.

Köszönöm, hogyha kedvelted a bejegyzést!

Tetszett a bejegyzés?

Csatlakozz a kütyü tesztek blog facebook közösségéhez!