Egy korábbi cikkemben foglalkoztam a használt mobilok vásárlásával (ITT olvasható) és ott felületesen írtam a letiltásról. Mivel ez a "jelenség" csak a szolgáltatói zárral ellátott mobiloknál léphet fel, ezért megkerestem a három nagy mobilszolgáltatót, hogy milyen információkat tudnak ezzel kapcsolatosan nyújtani.

Csak a Telekom válaszolt az e-mailemre röviden (2014.02.03-án), de vártam eddig, hátha a másik két szolgáltató is elküldi állásfoglalását - sajnos ez nem történt meg.

Nézzük a jó oldalát, bár nem küldött hosszú és részletes választ a Telekom, viszont a leírásából sok minden kiderül, amelyet most összeszedtem, ezáltal "védekezhetünk" a használt mobiltelefonok vásárlásánál az esetleges átverésektől.

"A Telekom nem forgalmaz használt mobil készülékeket, így azok ellenőrzésével sem foglalkozik. Ügyfeleink a nálunk újonnan vásárolt és azután elveszített vagy ellopott készüléküket a Telekom üzletekben tilthatják le.

Bárki aki valahol használt mobil készüléket vásárol, SIM kártya beillesztésével egyszerűen ellenőrizheti, letiltott-e az adott készülék. Letiltott készülékről ugyanis nem indítható hívás."

- Magyar Telekom kommunikációs igazgatósága -

Alapvetően szűrni, csak SIM kártyával tudunk, de ezzel is csak az aktuális állapotot azaz, hogy aktív-e a készülék. Az elgondolás alapja az, hogy elveszett vagy ellopott készüléket az eredeti tulajdonos azonnal bejelenti, tehát a tiltás rögtön megtörténik. Persze a veszélye attól még fennáll, hogy csak késve jelentik be és a vásárlásnál még aktív készülék a vásárlás után kerül letiltásra.